Zaměstnavatel je z titulu účasti svých zaměstnanců na nemocenském pojištění povinen plnit stanovené povinnosti v nemocenském pojištění.
V této věci je oprávněn jednat zaměstnavatel.
Mezi základní povinnosti zaměstnavatele v nemocenském pojištění patří:
• přihlásit se/mzdovou účtárnu do registru zaměstnavatelů; odhlásit se/mzdovou účtárnu z registru zaměstnavatelů; hlásit změny požadovaných údajů,
• oznámit nástup zaměstnance do zaměstnání; oznámit skončení zaměstnání zaměstnance, pokud s ním byl ukončen pracovní vztah; hlásit požadované údaje a změny,
• vést požadovanou evidenci údajů o svých zaměstnancích,
• provádění nemocenského pojištění, které zahrnuje přijímání žádostí o dávky nemocenského pojištění a jejich zasílání na příslušnou okresní správu sociálního zabezpečení, Pražskou správu sociálního zabezpečení nebo Městskou správu sociálního zabezpečení Brno (dále též "OSSZ/ PSSZ/ MSSZ") – od 1. 1. 2020 s výjimkou nemocenského, resp. tato povinnost neplatí pro případ dočasných pracovních neschopností vystavených zaměstnancům od data 1. 1. 2020,
• je-li u zaměstnance nařízen výkon rozhodnutí srážkami ze mzdy, spolu s údaji potřebnými pro výpočet dávek předat OSSZ/ PSSZ/ MSSZ podklady pro provádění srážek z dávek nemocenského pojištění; těmito podklady se rozumí kopie usnesení o nařízení výkonu rozhodnutí, sdělení výše dosud provedených srážek a sdělení, jaká část základní částky nemá být OSSZ/ PSSZ/ MSSZ srážena,
• vydat zaměstnanci potvrzení o skutečnostech rozhodných pro výplatu dávek nemocenského pojištění, o době trvání zaměstnání,
• poskytnout potřebnou součinnost pověřeným zaměstnancům OSSZ/ PSSZ/ MSSZ při kontrole plnění povinností zaměstnavatele v pojištění,
• uchovávat záznamy o skutečnostech vedených v evidenci o zaměstnancích účastných pojištění po dobu 10 kalendářních roků následujících po roce, kterého se týkají.
Práce spojené s plněním úkolů v pojištění obstarává zaměstnavatel na vlastní náklady.
Zaměstnavatel se přihlašuje do registru zaměstnavatelů na předepsaném tiskopisu "Přihláška do registru zaměstnavatelů". Zaměstnavatel se odhlašuje z registru zaměstnavatelů na předepsaném tiskopisu "Odhláška z registru zaměstnavatelů".
Tiskopisy je možné místně příslušné OSSZ/ PSSZ/ MSSZ předávat v papírové podobě nebo elektronicky prostřednictvím datových schránek, případně v uživatelsky čitelném formátu (např. PDF) s uznávaným elektronickým podpisem. V elektronické podobě jsou tiskopisy k dispozici na ePortálu ČSSZ.
Informace o nástupu do zaměstnání/skončení zaměstnání svých zaměstnanců jsou zaměstnavatelé povinni podávat na předepsaném tiskopisu "Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání)".
Údaje potřebné pro výpočet dávek nemocenského pojištění zaměstnavatel předává na předepsaném tiskopisu "Příloha k žádosti o dávku nemocenského pojištění".
Tiskopisy je možné místně příslušné OSSZ/ PSSZ/ MSSZ předávat v papírové podobě. V případě tiskopisu „Příloha k žádosti o dávku nemocenského pojištění“ vztahujícímu se k dočasné pracovní neschopnosti vystavené zaměstnanci od data 1. 1. 2020, je zaměstnavatel povinen po 14 dnech trvání dočasné pracovní neschopnosti neprodleně tento tiskopis zaslat příslušné OSSZ/ PSSZ/ MSSZ, a to v elektronické formě (papírový tiskopis je možno použít pouze v případě technického výpadku). V elektronické podobě jsou tiskopisy k dispozici na ePortálu ČSSZ, ze kterého je možné jejich přímé odeslání do datové schránky určené příslušnou OSSZ/ PSSZ/ MSSZ, alternativně do datové schránky ČSSZ (název datové schránky: e-podání ČSSZ, ID datové schránky: 5ffu6xk), nebo s připojeným uznávaným elektronickým podpisem na elektronickou adresu podatelny, kdy uznávaný elektronický podpis je ale nutné nejprve zaregistrovat na příslušné OSSZ/ PSSZ/ MSSZ. Klient přihlášený k ePortálu ČSSZ prostřednictvím Národní identitní autority (elektronický občanský průkaz nebo uživatelský účet NIA) může tiskopisy zaslat za pomocí tlačítka Odeslat přes ePortál, a to bez použití uznávaného elektronického podpisu.
V případě zasílání formulářů ze mzdového softwaru je akceptován formát xml a odeslání je možné buď do datové schránky určené příslušnou OSSZ/ PSSZ/ MSSZ, alternativně do datové schránky ČSSZ (název datové schránky: e-podání ČSSZ, ID datové schránky: 5ffu6xk), nebo s uznávaným elektronickým podpisem na elektronickou adresu podatelny, uznávaný elektronický podpis je nejprve nutné na příslušné OSSZ/ PSSZ/ MSSZ zaregistrovat.
Česká správa sociálního zabezpečení preferuje elektronické podání (tzv. e - Podání) a doporučuje využít tiskopisů zveřejněných na ePortálu ČSSZ.
Informace o všech předpokladech a postupech při e-Podání lze získat na internetových stránkách České správy sociálního zabezpečení, na místně příslušné OSSZ/ PSSZ/ MSSZ a na Call centru pro e - Podání.
Obraťte se na příslušnou okresní správu sociálního zabezpečení, Pražskou správu sociálního zabezpečení nebo Městskou správu sociálního zabezpečení Brno.
Kontakty na jednotlivá pracoviště OSSZ/ PSSZ/ MSSZ naleznete na internetových stránkách České správy sociálního zabezpečení.
Zaměstnavatel řeší své povinnosti ve spolupráci s místně příslušnou OSSZ/ PSSZ/ MSSZ.
Zaměstnavatel při plnění svých povinností v nemocenském pojištění předává následující předepsané tiskopisy:
• "Přihláška do registru zaměstnavatelů"
• "Odhláška z registru zaměstnavatelů"
• "Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání)"
• "Příloha k žádosti o dávku nemocenského pojištění“
• Hlášení zaměstnavatele/osoby dobrovolně nemocensky pojištěné při ukončení pracovní neschopnosti – od 1. 1. 2020 platí povinnost zasílat tento tiskopis jen v případě nemocenského, resp. pouze pro případy dočasných pracovních neschopností vystavených zaměstnancům od data 1. 1. 2020
Tiskopisy nemocenského pojištění naleznete na internetových stránkách České správy sociálního zabezpečení.
Elektronické formuláře naleznete na ePortálu ČSSZ.
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
Pro plnění povinností zaměstnavatelů v nemocenském pojištění existuje řada lhůt zákoně č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, například lhůta 8 dnů k přihlášení/odhlášení do/z příslušného registru a hlášení změn, a k oznámení o nástupu do zaměstnání/skončení zaměstnání zaměstnance do 8 dnů od nástupu do zaměstnání/skončení zaměstnání a hlášení změn v údajích týkajících se zaměstnance uvedených na oznámení.
V případě zaměstnání malého rozsahu a zaměstnanců činných na základě dohody o provedení práce oznamuje zaměstnavatel den nástupu do zaměstnání do 20. kalendářního dne kalendářního měsíce následujícího po kalendářním měsíci, v němž tomuto zaměstnanci vznikla účast na pojištění. Den skončení zaměstnání se oznamuje do 8 kalendářních dnů ode dne skončení zaměstnání.
Zaměstnavatel přijímá žádosti o dávky nemocenského pojištění svých zaměstnanců, od 1. 1. 2020 s výjimkou nemocenského, a další podklady potřebné pro stanovení nároku na dávky a jejich výplatu a neprodleně je spolu s údaji potřebnými pro výpočet dávek předává příslušné OSSZ/ PSSZ/ MSSZ. Od 1. 1. 2020 zaměstnavatel přijímá podklady potřebné pro stanovení nároku na nemocenské a jeho výplatu a spolu s údaji potřebnými pro výpočet nemocenského včetně údaje o způsobu výplaty mzdy, platu nebo odměny je neprodleně po uplynutí prvních 14 dnů trvání dočasné pracovní neschopnosti předává v elektronické podobě na příslušnou okresní správu sociálního zabezpečení.
Dalšími účastníky jsou zaměstnanci.
K žádostem o dávky nemocenského pojištění (od 1. 1. 2020 s výjimkou nemocenského), které zaměstnavatel zasílá na příslušnou OSSZ/ PSSZ/ MSSZ, musí připojit vyplněný tiskopis "Příloha k žádosti o dávku nemocenského pojištění".
U dočasných pracovních neschopností vystavených zaměstnancům od data 1. 1. 2020 zaměstnavatel neprodleně po uplynutí prvních 14 dnů trvání dočasných pracovních neschopností zasílá příslušné OSSZ/ PSSZ/ MSSZ pouze vyplněný tiskopis „Příloha k žádosti o dávku nemocenského pojištění“, a to bez žádostí o dávky nemocenského pojištění.
Vyplněný tiskopis „Příloha k žádosti o dávku nemocenského pojištění“ zasílá zaměstnavatel stanovenou elektronickou formou (papírový tiskopis lze použít pouze v případě technického výpadku).
Informace k elektronickému podávání tiskopisů prostřednictvím datových schránek nebo na elektronickou adresu podatelny Veřejné rozhraní pro e - Podání (VREP/APEP) naleznete na internetových stránkách České správy sociálního zabezpečení.
Zaměstnavatel se v této věci může rovněž obrátit na místně příslušnou OSSZ/ PSSZ/ MSSZ nebo na Call centrum pro e - Podání.
Odvolání proti rozhodnutí o pokutě se podává u orgánu, který rozhodnutí vydal.
Za nesplnění nebo porušení povinností stanovených zákonem č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a zákonem č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, může příslušná OSSZ/ PSSZ/ MSSZ v závislosti na konkrétním druhu porušení uložit zaměstnavateli pokutu až do výše 20 000 Kč, 50 000 Kč nebo 100 000 Kč.
Nejčastější dotazy a odpovědi naleznete na internetových stránkách České správy sociálního zabezpečení.
Česká správa sociálního zabezpečení – odbor Kancelář ústředního ředitele ČSSZ